Pardus'ta Hata Bildirimi

Pardus Hata Takip Sistemi ya da diğer adıyla Bugzilla, dağıtım geliştirme sürecinin en önemli parçalarından biridir. Bu yazıda da Bugzilla üzerine konuşacağız. O halde başlayalım.

Hata Takip Sistemi

Pardus Hata Takip Sistemi Nedir?

Hata kayıt sistemi ya da Bugzilla; kısaca açıklayacak olursak, Pardus ve Pardus tarafından geliştirilen uygulamaların (PiSi, Kaptan, YALI v.s.) kullanımı sırasında ortaya çıkan hataların kullanıcılar tarafından geliştiricilere bildirilmesini sağlayan web tabanlı bir arayüzdür.

Hata Kaydı Yapmadan Önce

Bir hata kaydı yapmadan önce problemin gerçekten bir hata olduğundan emin olmamız gerekir. Örneğin, “Yazıcım çalışmıyor?” diyerek bir hata girmeden önce yazıcınızın kartuşunun dolu olduğuna ve kablolarının doğru takıldığına emin olduktan sonra sisteminizin güncel olduğunu kontrol edin. Sisteminizde güncellemediğiniz paket varsa onları güncelledikten sonra, yaşadığınız sorunun tekrarlanıp tekrarlanmadığına bakın.

Yaşadığınız sorunun hata olduğundan emin olduktan sonra hata girmeye hazırsınız demektir. Hatanızı girmeden önce aynı hatayla ilgili daha önce hata girişi olmadığından da mutlaka emin olmalısınız.

Hataları doğru şekilde anlayabilmek ve kısa zamanda çözebilmek için ek dosyalar geliştiriciler için önemlidir. Hatanızın geliştiriciler tarafından doğru anlaşılması ve en kısa sürede çözülebilmesi için, sorun yaşadığınız uygulamanın verdiği hatayı geliştiricilere bildirmeniz gerekmektedir.

Programlarda yaşanan hatalar için, Konsol’a girerek programismi –debug (Ör: pidgin –debug) çıktısını rapora ekleyin.

Sistem açılışındaki hatalar için, Eğer sisteminiz konsol çıktıları vererek açılmıyorsa konsol ekranında yazan çıktılardan son birkaç satırını rapora ekleyin.

Pardus’a özel uygulamaların hataları için, burada kullanacağımız komutları çalıştırabilmek için yönetici haklarına sahip olmamız gerekmektedir. su – komutunu verdikten sonra root şifresini yazarak yönetici haklarına sahip olabilirsiniz.

Hata Takip Sistemi

  • ÇOMAR: Birçok durum için ÇOMAR’ın log dosyası yardımcı olabilir. cat /var/log/comar3/trace.log > /home/kullanici_adi/comar.txt komutunu verdikten sonra log dosyası ev dizininize oluşacaktır.
  • Ağ yöneticisi: Ağ aygıtınızı öğrenmek için, lspci -nn > /home/kullanici_adi/lspci.txt Ethernet’e özel problemler için, ifconfig -a > /home/kullanici_adi/ifconfig.txt Wireless’a özel problemler için, iwconfig > /home/kullanici_adi/iwconfig.txt çıktılarını hata kaydına ekleyebilirsiniz.
  • Disk yöneticisi: fdisk -l > /home/kullanici_adi/fdisk.txt ve cat /etc/fstab > /home/kullanici_adi/fstab.txt çıktılarını hata kaydına ekleyebilirsiniz.
  • Servis yöneticisi: service -N > /home/kullanici_adi/service.txt çıktılarını hata kaydına ekleyebilirsiniz.
  • Açılış Yöneticisi: cat /boot/grub/grub.conf > /home/kullanici_adi/grub.txt çıktılarını hata kaydına ekleyebilirsiniz.
  • Güvenlik Duvarı Yöneticisi: service -N > /home/kullanici_adi/service.txt ve iptables > /home/kullanici_adi/iptables.txt çıktılarını hata kaydına ekleyebilirsiniz.

Hata Kaydı Girme

Hata Takip Sistemi

Bugzilla, 3.4.6 sürümüyle birlikte yepyeni bir görünüm kazandı. Hata raporlama süreci tamamen görselleşti. Yazı okumaktan sıkılanlar ya da okuduğundan bir şey anlayamayan kullanıcılar için güzel bir gelişme oldu.

Gelelim fasulyenin faydalarına…

Pardus Hata Kayıt Sistemi‘ne giriş yaptıktan sonra, simgesinden de anlaşıldığı üzere Yeni bir hata raporla seçeneğine tıklıyoruz. Yaşadığımız sorun ya da aldığımız hata hangi ürünle ilgiliyse o ürünü seçiyoruz. Eğer, hatanızın hangi ürünle ilgili olduğunu bilmiyorsanız, Genel bölümüne ekleyebilirsiniz.

Bir sonraki ekran her üründe farklı seçeneklerle karşımıza çıkıyor.

Mimari: Eğer kullandığınız Pardus 64 bit ise x86_64 seçeneğini seçiyorsunuz. Eğer 64 bit kullanmıyorsanız Mimari seçeneğine elleşmeyin :).

Sürüm: Kullandığınız sürüme göre değişecektir. Güncel bir sistem kullanıyor olsanız bile sürümünüzü belirtin derim. Hata kaydı eskiyebilir ve giderilmesi için gereken zaman zarfı içinde yeni bir sürüm çıkabilir.

Bileşen: Bir önceki sayfadan karşılaştığımız hatayı içeren ürünün alt kategorileri diyebiliriz. Örnek vermek gerekirse, paket geliştiricileri tarafından yeni hazırlanan paketlerin depoya eklenmek üzere bildirmek için bir önceki sayfadan yani ürünler sayfasından Paketler seçeneğini seçtikten sonra, Bileşen bölümünden Yeni paket seçeneğini işaretlemeliyiz.

Özet: Yaşadığınız problemi düzgün bir şekilde buraya özetleyebilirsiniz.

Kötü Örnek: KDE çöktü.

İyi Örnek: Dolphin uygulamasını açtığımda eğer dizin içerisinde çok fazla dosya varsa KDE çöküyor.

Ayrıntılar: Özette yazdığınız açıklamanın daha ayrıntılı ve hatada yaşadığınız sorunları detaylı bir şekilde anlatabilirsiniz.

Kötü Örnek: KDE çöktü. Hep böyle oluyor :(.

İyi Örnek: Dolphin uygulamasını açtığımda eğer dizin içerisinde çok fazla dosya varsa, Dolphin uygulaması dosyaları görüntüleyemiyor ve donuyor. Bir süre sonra KDE çöküyor.

Tekrarlanabilirlik: Hatanızın hangi sıklık ve aralıklarla tekrarlandığını belirteceğiniz bölümdür.

Tekrarlamak için gerekli adımlar: Hatanın tekrarlanması için gerekli olan adımların yazılacağı bölüm.

Güncel Sonuç: Tekrarlamak için gerekli adımları gerçekleştirirken nasıl bir sonuçla karşılaştığımızı yazacağız.

Hata Takip Sistemi

Beklenen Sonuç: Tekrarlamak için gerekli adımları gerçekleştirdikten sonra nasıl bir sonuç beklediğimizi yazacağız.

Ek Açıklamalar: Hata için gerekli olduğunu düşündüğünüz bilgileri buraya yazacağız.

Önem: Karşılaştığınız hatanın dağıtım için ne kadar önemli olduğu belirteceğiniz kısımdır.

Eklentiler: Hatayla ilgili olarak log kayıtlarını ya da uzun olduğunu düşündüğünüz metinleri dosya olarak bu bölümden ekleyebilirsiniz. Bütün bu alanları doldurduktan sonra, Hata raporunu gönder seçeneğine tıklayarak hata kaydımızı gerçekleştirebiliriz.

Hatanıza atanan geliştiricinin size göstereceği yolu izleyerek istediği bilgileri Ek Yorumlar bölümünden gönderebilirsiniz

Reklamlar
  1. Henüz yorum yapılmamış.
  1. No trackbacks yet.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: